A kilencvenes évek elejéig Budapesten majdnem minden parkolóhely P+R módon
ingyenes volt. Akkor és azóta forgalomszervezési okokra hivatkozva a
belvárosban a P+R parkolóhelyek száma kb. a felére csökkent, és azok mind fizetőssé
váltak. (ingyenes maradt kb. 100 db a Bem rakparton). Az autósoknak azt
ígérték, hogy a bevételből új P+R parkolókat hoznak majd létre. Egy sem épült,
hiszen, ha lenne lehetőség ingyenes parkolásra a környéken, akkor senki nem
fizetne az önkormányzat „szolgáltatásáért”. Az autósok tehát azt látják, hogy a
tőlük ellenszolgáltatás nélkül beszedett díjakból, és horribilis bírságokból az
önkormányzatok csak a saját tevékenységüket finanszírozzák, illetve kiadták a „vállalkozást”
magánkézbe, ahol a bevétel nagy része konkrétan az önkormányzati vezetők
családtagjainak, haverjainak a zsebébe folyt.
Ugyanez a helyzet a magyar adófizetőkkel általában: Úgy látják, hogy a
tőlük beszedett nem kevés adóforintnak nagy részét nem az ő érdekükben költik
el, hanem egyrészt rengeteg ingyenélőt tartanak el belőle (nem az orvosoktól,
ápolónőktől sajnálják, hanem az átlag többszörösét kereső politikusoktól pl.), másrészt
olyan adósságot fizetnek belőle, amik felvételének politikusok voltak a
felelősei, nem az adófizetők/választópolgárok. Harmadrészt pedig – és ez a
legbosszantóbb - rengeteg pénz megy el az elit köreinek gazdagodását
szolgálandó, ami biztosítja a vezetők hatalmon maradását. Zsíros
megrendelésekért, állami támogatásokért, állami vagyon átjátszásáért, jól
fizető, kellemes vezetői állásokért cserébe a politikus joggal várhatja el az érintett
kör folyamatos támogatását.
Ahogy az autósok érthető módon megpróbálják minél kevesebbre leszorítani a
parkolásért fizetett sarcot, úgy az adófizetők is igyekeznek minél kevesebbet
fizetni az államnak. Sokan nem is tudják a munkaerejüket annyiért eladni, hogy
abból még adót is tudnának fizetni, illetve ugyanazt a munkát meg fogja valaki
csinálni jóval olcsóbban, aki nem hogy adót nem fizet, de járulékokat sem. Ha
pedig az adóellenőrzés addig szigorodik, hogy ez lehetetlenné válik, akkor az a
munka egyszerűen nem lesz elvégezve.
Érdekes további párhuzam, hogy egyrészről a
fizetések-munkalehetőségek-adóterhek nem túl kedvező hazai adottságai sok
embert az ország elhagyására késztetnek, másrészt a belváros legbelső részei
mintha kezdenének kihalni. A forgalomcsökkentésnek elvileg jó hatással kellett
volna lennie az ottani ingatlanok értékére, de az, hogy a közelben sem lehet sehol
megállni autóval (mondjuk, ha bútort hoznának, vagy ilyesmi), vagy csak
többezres bírságot kockáztatva, az elgondolkoztatja az embereket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése